דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה 

מאת    [ 09/10/2011 ]

מילים במאמר: 406   [ נצפה 2796 פעמים ]

לאחרונה, נשמעות המילים "חיזוק מבנים" יותר ויותר ונכנסות לתודעת הציבור. מדינת ישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאית ומזה שנים רבות שלא הכתה כאן רעידת אדמה הרסנית, מי ייתן וגם לא תהיה. אך יחד עם זאת, בעברה הרחוק של ישראל היו רעידות אדמה חזקות במיוחד בהן נפגעו קשות צפת, קיסריה ובית שאן. אנו צריכים להיערך בהתאם מפני רעידת אדמה חזקה כדי למנוע אסון.

קיימים בישראל למעלה מ- 75% בנייני מגורים ישנים שלא עומדים בתקן ת"י 413, ומן הסתם לא ישרדו רעידת אדמה הרסנית. האחריות על חיזוק בניינים, כחלק מתהליך חיזוק מבנים, מוטלת על הדיירים ויהיה עליהם לדאוג ולתקן ליקויים שהופכים את הבניין למסוכן.

מהו מבנה מסוכן?

מבנה מסוכן בו ימצאו ליקויים בטיחותיים ברמות שונות כגון: יסודות לא תיקנים הנדרשים שיפוץ, גושי בטון רופפים המהווים סכנה ציבורית, חלודה על ברזל, קירות סדוקים בבנין, טיח מתפורר,מעקות ומרפסות שאינן נתמכות חזק מספיק, מעקה שבור בגג או במרפסת. כמו כן, חשוב לציין שהליקויים הבטיחותיים קיימים בקירות החיצוניים של הבניין ולא בתוך הבתים.

כיצד יחוזק מבנה?

במקרה והמבנה הוא מבנה מסוכן, השיפוץ הדרוש יכלול בדרך כלל: קילוף טיח, פתיחת סדקים, שטיפת קירות חיצוניים בלחץ מים, תיקון הסדקים בבטון עם תוספת סיקה על מנת לחזק את חומר האיטום, שיפוץ ותיקון הטיח, צביעת קירות חיצוניים בבניין, פריימר על קירות חלקים לחיזוק תשתית הבניין, שיפוץ וחיזוק חדר מדרגות. להלן דגשים נוספים:


    • קומת כניסה - בקומת הכניסה יתבצע תיקון עמודים בהם קיימת התנפחות, קילוף וצביעת התקרה, החלפת דלתות, עיבוי העמודים בבנין.
    • לובי - במידה וקיים לובי בכניסה, יפורקו הויטרינות הקיימות ויוחלפו בויטרינות אלומיניום חדשות, הקירות והרצפה יצופו בשיש ויחודשו שקעי החשמל.
    • חדרי אשפה - יחודשו חדרי אשפה וגגונים במסתורי כביסה, חדרי אשפה יצופו קרמיקה, הביוב יסודר, מסתורי כביסה ישנים יפורקו ויבנו חדשים.

חיזוק מבנים ישנים

במקרה והמבנה הוא מבנה ישן, שנבנה לפני 1980 ושאינו עומד בתקן, קבעה הממשלה את תוכנית תמ"א 38 שבמסגרתה ישופץ המבנה באופן הבא.

כאשר המבנה ישן ודיירי הבניין מעוניינים בחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה, תוכנית תמ"א 38 בעצמם מציעה עסקה בין דיירי הבניין לבין קבלן או יזם. הדיירים מקבלים את התוכנית ובתמורה נותנים לקבלן זכויות בניית דירות בגג.

התוכנית תכלול בדרך כלל: הוספת חדר ממ"ד שגודלו לכל היותר 25 מטר רבוע בכל דירה, מרפסת שמש לכל דירה, מעלית לבניין, חיפוי הבניין, שיפוץ צנרת והסתרתה, שיפוץ לובי וחדר מדרגות, הוספת מחסנים, שיפוץ חדר אשפה ומקלט, חידוש מסתורי כביסה, עיצוב חיצוני של גינה, גדרות מעקות, חניה וכדומה.

בדרך כלל חיזוק מבנים יכלול ברובו את הנאמר לעיל, אולם כל קבלן מנהל משא ומתן עם דיירי הבניין ומחוזה אחד למשנהו ישנם שינויים קלים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב